De Raad van Toezicht heeft drie taken:
- de wettelijke en statutaire taken als toezichthouder: toezicht op het uitvoeren van het beleid door de directie en het vaststellen van het beleidsplan, de begroting en de rekening van de organisatie.
- de werkgeversrol voor de directeur/bestuurder, het vaststellen van de functiebeschrijving en de arbeidsovereenkomst.
- de klankbordfunctie: het gevraagd en ongevraagd meedenken met en adviseren aan de directeur/bestuurder bij beleids- en organisatie ontwikkelingen.
Compententies
Om de toezichthoudende rol bij Het Drentse Landschap op eigentijdse wijze goed inhoud te geven wordt in ieder geval gelet op de volgende elementen:
- kennis en ervaring in één van de werkvelden waar HDL actief is,
- affiniteit met de doelstellingen van de stichting,
- actieve maatschappelijke betrokkenheid,
- aantoonbare bestuurlijke kwaliteit en ervaring,
- kritisch vermogen en onafhankelijkheid,
- bereid zijn tijd te investeren,
- evenwicht tussen bestuurlijke afstand en persoonlijke betrokkenheid,
- spreiding van woonplaats in de provincie is een pre.
- leden zijn ambassadeurs voor de stichting en beschikken over een breed netwerk in openbaar bestuur, bedrijfsleven of maatschappelijke organisaties.
We verwachten van de leden van de Raad van Toezicht, dat ze Drenthe goed kennen, dan wel de vaardigheid hebben dat te gaan doen. De leden van de Raad van Toezicht vervullen hun taak onbezoldigd, ze maken met een speciale opdracht en verantwoordelijkheid deel uit van het vrijwilligersbestand van HDL.
Samenstelling
De diversiteit in het werk van Het Drentse Landschap vinden we ook terug in onze Raad van Toezicht. Dat betekent dat er bij de samenstelling van de RvT gekeken wordt naar mensen met zeer verschillende maatschappelijke achtergronden. Op die manier vormt de Raad een afspiegeling van de Drentse samenleving. Bij voorkeur zijn de leden van de Raad van Toezicht afkomstig uit een van de volgende sectoren:
- bedrijfsleven/ management,
- bestuurlijk, politiek, openbaar bestuur,
- natuur en landschap, kennis van ecosystemen en beleid ,
- monumentenzorg, restauratie en herbestemming,
- juridische achtergrond, wet- en regelgeving,
- financiën/accountancy/vermogensbeheer,
- projectmanagement/projectfinanciering.
- PR/communicatie/marketing/media.
De Raad van Toezicht bestaat uit 5 of 7 leden. Die worden benoemd voor een periode van 4 jaar. Met de mogelijkheid de benoeming te verlengen met een tweede periode.
Namens de Raad van Toezicht doet de auditcommissie het voorbereidende werk op het gebied van financiën en vermogensbeheer. Deze commissie voert het jaarlijkse overleg met de accountant en rapporteert aan de Raad van Toezicht. Het is in de statuten mogelijk gemaakt ook voor andere segmenten een (al dan niet tijdelijke) commissie in het leven te roepen. De Raad vergadert minimaal 4x per jaar. Jaarlijks houdt de Raad van Toezicht een zelfevaluatie (indien gewenst met externe begeleider) zowel van het functioneren van de Raad als geheel als van de individuele leden en maakt een jaarverslag van de werkzaamheden van de Raad. In de jaarplanning worden tevens opgenomen: het jaarlijkse evaluatiegesprek met de directie, de gesprekken met het managementteam (2x), en met de Personeelsvertegenwoordiging (1x). De leden van de Raad van Toezicht worden geacht deel te nemen aan de georganiseerde werkbezoeken en themabijeenkomsten.
De leden van de Raad van Toezicht worden beschouwd als ambassadeurs van het Drentse Landschap en zullen daartoe, waar mogelijk, ook hun netwerken gebruiken.