Vrijdagmiddag was de tuin van Landgoed Overcingel het decor van het (coronaproof) evenement ‘Cultureel vermaak op de buitenplaats’. Met dank aan het Bolhuisfonds dat geld beschikbaar heeft gesteld voor samenwerkingsproject van 4 jaar tussen Het Drentse Landschap en de Rijksuniversiteit Groningen (meer specifiek met de master Landschapsgeschiedenis en de leerstoel Historische Buitenplaatsen en Landgoederen die Claartje Wesselink en Hanneke Ronnes bezetten namens de Stichting Van der Wyck-de Kempenaer). Naast Het Drentse Landschap en de RUG, is er ook een derde partij die deel uitmaakt van het project bestaande uit één of meerdere kunstenaars. De samenwerking binnen deze driehoek van erfgoedorganisatie-universiteit-kunstensector is tamelijk ongebruikelijk, maar levert elk jaar een origineel thema op. Vorig jaar stond de nacht op de buitenplaats centraal, dit jaar het vermaak op de buitenplaats. De kunstenaar met wie we vorig jaar hebben samengewerkt is Marie-José Jongerius, landschapsfotograaf. Zij heeft de buitenplaats Oldengaerde bij nacht gefotografeerd. Binnenkort te zien op Oldengaerde.
Lange tijd is getwijfeld of de afsluiting van het project in de vorm van een culturele avond wel door kon gaan. Qua timing kwam de beslissing om het door te laten gaan erg goed uit. Juist nu moeten er alternatieve manieren gevonden worden om kunst te kunnen blijven opvoeren. En juist nu ook buiten de randstad. Als minister Van Engelshoven en het Fonds Podiumkunsten slechts een fractie van de gelden bestemd voor kunst en cultuur vrijmaakt voor de provincies buiten de randstad, dan mag deze avond als een steunbetuiging gezien worden voor het behoud van cultuur in het Noorden.
Tijdens het project hebben studenten onderzoek gedaan rond het thema ‘Cultuur op de buitenplaats’. Vier studenten droegen een door hen geschreven blog die binnenkort ook via blogs.drentslandschap.nl te lezen zullen zijn. Dit jaar is samengewerkt met Pieter de Ruiter. Hij stelde het dans- en muziekprogramma samen. Pieter is opgeleid aan de Scapino Dans Academie en was als danser verbonden aan Introdans in Arnhem, het ballet van de Opéra de Lyon in Frankrijk en The Batsheva Dance Company in Israël. Als choreograaf werkte hij onder meer voor het Nederlands Dans Theater, Het Nationale Ballet, als docent moderne- en klassieke dans en compositie voor verschillende internationale dansopleidingen en conservatoria. Als coach en dramaturg houdt hij zich op dit moment bezig met een aantal gezelschappen in West-Afrika en programmeert hij werk van collega-makers op bijzondere locaties.
De avond werd geopend met een woord van welkom door Sonja van der Meer, directeur van Stichting Het Drentse Landschap. Daarna verzorgde Hanneke Ronnes, hoogleraar aan de Universiteit Groningen een introductie op de avond en het project ‘Cultureel vermaak op de buitenplaats’.
Studenten Landschapsgeschiedenis onder leiding van prof. dr. Hanneke Ronnes, dr. Claartje Wesselink en dr. Conrad Gietman, hebben dit jaar gewerkt aan blogs passend bij het thema ‘Cultureel vermaak op de buitenplaats’, en vier van deze blogs zijn vrijdag voordragen.
Nadat de laatste van de vier studenten haar verhaal had afgesloten verschenen er van allerlei kanten 11 dansers die de bezoekers mee de tuin innamen tijdens hun vertolking van STILL LIFE IN THE PARK van Nicole Beutler Projects.
STILL LIFE IN THE PARK was eerder te zien, steeds in een iets andere gedaante in Museum Boijmans van Beuningen, op het dak van het museum NEMO en, ook in Amsterdam, op het Leidseplein.
Joris van Son, promovendus aan de Universiteit van Utrecht, presenteerde op onderhoudende manier een verhaal met de titel ‘Muzikaal vermaak op de buitenplaats’. Als muziekhistoricus is Joris van Son gespecialiseerd in muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. Hij studeerde Kunst- en Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, musicologie aan de universiteit van Glasgow, en deed een research master Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht.
Het laatste optreden van de avond werd verzorgd door Genevieve Murphy samen met de Schotse gitarist Andy Moor. Haar muziekperformance ‘The One I Feed’ vormde een fantastische afsluiting van de bijzondere culturele avond.
Genevieve Murphy studeerde aan het conservatorium in Glasgow, in Birmingham en Den Haag. Ze combineert performance art en visual art (podiumkunsten en visuele kunst) met moderne klassieke muziek; psychologie speelt een belangrijke rol in haar werk. Genevieve Murphy’s performances waren eerder te zien in het Concertgebouw in Amsterdam, het Muziekgebouw aan het IJ en het Stedelijk Museum, in Venetië, Glasgow, Zurich en Sydney.
Het aanwezige publiek had tijdens de afsluitende borrel genoeg om over na te praten. We kijken uit naar het project in het kader van het Bolhuisfonds van volgend jaar!
Geef een reactie